reklama

Ohlasy na otvorený list - riešenie problémov? – sociálne balíčky?

Pred dvoma rokmi som adresovala otvorený list viacerým inštitúciám, ktorí sa podieľajú na tvorbe sociálnej politiky štátu. Mojim cieľom bolo aj upozorniť – cez môj prípad na problémy, ktoré  v sociálnej oblasti pretrvávajú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

 Nakoľko opakované sťažnosti adresované Úradu práce soc. vecí a rodiny Dunajská Streda a na Ústredie práce soc. vecí a rodiny Bratislava nepriniesli žiadne výsledky, a často boli úplne ignorované, obrátila som sa s otvoreným listom na najvyššie orgány Slovenskej republiky.

 Odpoveď od najkompetentnejšieho orgánu, ako aj od jeho predstaviteľa , ktoré v tomto prípade je Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SR a minister práce JUDr. Richter som však nedostala.

 Z dôvodu, že moja predchádzajúca snaha o stretnutie s pánom premiérom bola odmietnutá vzhľadom na pracovnú zaneprázdnenosť predsedu vlády SR, adresovala som môj otvorený list aj na Úrad vlády SR. Časť odpovede na môj otvorený list z Úradu vlády viď. nižšie:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Takže z dôvodu, že sociálna a dôchodková problematika neprináleží do kompetencie predsedu vlády, postúpili môj otvorený list Ústrediu práce soc. vecí a rodiny. 

 Súčasná sociálna politika štátu akoby zabudla na problémy najzraniteľnejších skupín. Sociálne balíčky pre väčšinu zdravotne postihnutých neprinesú žiadne pozitíva. Ani prezentovaný (plánovaný) tretí sociálny balík po voľbách nepočíta so zdravotne postihnutými. Obsahuje jedine prísľub na zvýšenie príspevku pre opatrovateľov dôchodcov a pre opatrovateľov postihnutých detí . Tým však problémy zdravotne postihnutých vôbec nie sú riešené. Podľa tohto prísľubu suma základného príspevku za opatrovanie sa má zvýšiť z 220,52 € na 247,62 € mesačne. To znamená zvýšenie mesačne o 27,10 €, čo ročne predstavuje sumu 325,20 €. Takáto suma sa poskytuje podľa súčasnej legislatívy len v prípade, ak opatrovaná ŤZP osoba poberá dôchodok nižší ako 1,4 násobok životného minima (nakoľko životné minimum nebolo zmenené už 3 roky dozadu, jedná sa o sumu 198,09 x 1,4= 277,32 €). Nakoľko ale vláda chce zvýšiť aj túto hranicu z 1,4 na 1,7 násobok, po novom by na plnú základnú sumu opatrovateľského príspevku vznikol nárok v prípade ak osoba ŤZP má dôchodok nižší ako 336,75 €. To má byť avizované zvýšenie ročne o 1000 €? V prípade, ak opatrovaná osoba – dôchodca má vyšší dôchodok, opatrovateľ nemá nárok na príspevok alebo len v zníženej výške a zákon určuje aj ďalšie podmienky. Opatrovateľský príspevok je určený skôr pre opatrovanie starších ľudí alebo detí, ktorí majú len minimálne aktivity a musia mať minimálne V. stupeň odkázanosti, t.j. vyžadujú starostlivosť minimálne 8 hodín denne. Mimochodom na ústredí práce ma chceli presvedčiť, že aj ja mám žiadať opatrovateľský príspevok namiesto príspevku na asistenciu, aj keď mám veľa aktivít, lebo vraj s tým by problém nebol. No comment... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Vráťme sa ale k otvorenému listu. Z Národnej rady SR som dostala odpoveď, že môj otovrený list aj oni postúpili na Ústredie práce soc. vecí a rodiny a s mojim listom budú oboznámení aj poslanci Národnej rady SR – členovia Výboru národnej rady SR pre sociálne veci. Po niekoľkých mesiacoch som sa informovala o mojom otvorenom liste, bolo mi ale oznámené, že v tomto roku žiadny otvorený list nedostali. Následne, keď som už poukázala na to, čo mi odpísali a viem to aj dokázať so spomínaním listom, dostala som ďalší prísľub na to, že teraz už predsa poslanci budú oboznámení s mojim otvoreným listom. K tomu však do dnešného dňa nedošlo...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Takže môj otvorený list, ktorý som aj sama poslala na Ústredie práce soc. vecí a rodiny, bol postúpený okrem toho ešte s dvomi ďalšími orgánmi. Tomu hovorím riešenie situácie...

 Môj otvorený list nepriniesol žiadne výsledky a moje problémy už 5 rokov nikto nerieši, to znamená stále nemám nárok na základné príspevky, ktoré mi nikdy nemali byť odňaté, ako ani na bezbariérvosť, aj keď som odkázaná na invalidný vozík. Problémy zdravotne postihnutý človek potrebuje riešiť čím skôr, lebo znamená to pre neho dôstojný a kvalitnejší život a integráciu do spoločnosti. Z tohto dôvodu som sa pred rokom obrátila s prosbou o stretnutie aj na prezidenta SR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Z Kancelárie prezidenta SR som dostala súčasne dva listy. Oznámili mi, že je možné, že vzhľadom na enormné množstvo žiadostí i na časovo náročný program pána prezidenta nebude môcť vyhovieť žiadosti, ale moje listy postúpili na priame vybavenie Ústrediu práce soc. vecí a rodiny.

 A sme doma. V konečnom dôsledku môžeme skonštatovať, že môj otovrený list okrem mňa poslali Ústrediu práce soc. vecí a rodiny Bratislava aj ďalšie tri orgány, pritom najkompetentnejší orgán na list ani nereagoval.

 Čo k tomu dodať? Ako aj cez môj prípad vidíme, zdravotne postihnutí ľudia nestoja za pozornosť ani najvyšším orgánom – tvorcom sociálnej politiky. Vyspelosť krajiny je možné merať aj podľa toho, ako je schopný daný štát postarať sa o skupinu občanov, ktorí sú na pomoc odkázaní. Preto sa pýtam, kde je tu ten sociálny štát, ktorý sa robí pre ľudí?

Obrázok blogu
Mária Szegfüová

Mária Szegfüová

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  45x

Som bakalárka práva, doktorka filozofie a doktorandka sociálnej práce, bojovníčka za práva a spravodlivosť. Som tiež kandidátka do Národnej rady SR č.49 - KDH. Moja životná filozofia "Náš život je taký, akým ho urobia naše myšlienky" :) "Čo ťa nezabije, to ťa posilní!" Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu